Kaksoisolennaisuusanalyysi kestävän liiketoiminnan strategisena työkaluna
Kestävä liiketoiminta ei synny sattumalta, vaan vaatii yritykseltä strategista suunnittelua, johon kuuluu sille olennaisten vaikutusten, riskien ja mahdollisuuksien perusteellinen kartoittaminen. Tämän työn ytimessä on kaksoisolennaisuusanalyysi, joka on keskeinen strategiatyökalu yrityksille, jotka haluavat paitsi täyttää uusien kestävyysraportointivaatimusten (CSRD) mukaiset velvoitteet, myös rakentaa toiminnalleen vaikuttavaa ja faktapohjaista kestävyysstrategiaa.
Mikä kaksoisolennaisuusanalyysi?
Kaksoisolennaisuusanalyysi mahdollistaa syvällisen ymmärryksen yritykselle ja sen sidosryhmille merkittävimmistä kestävyysvaikutuksista sekä siitä, kuinka nämä vaikutukset voidaan tehokkaasti raportoida sekä integroida yrityksen strategiaan. Code of Conduct Companyn konsepti kaksoisolennaisuusanalyysille yhdistää tutkittuun tietoon pohjautuvan data-analyysin ja sidosryhmien näkemykset yrityksen kestävyysvaikutusten sekä niihin liittyvien riskien tunnistamiseksi ja priorisoimiseksi.
Kaksoisolennaisuusanalyysissä tunnistetaan myös liiketoiminnalliset riskit ja mahdollisuudet, joka tapahtuu skenaariotyöskentelyn avulla. Tällä lähestymistavalla varmistetaan, että yritys on valmistautunut kohtaamaan muuttuvan maailman haasteet ja hyödyntämään myös sen tuomat mahdollisuudet. Skenaariotyöskentely ei ole ylätason vastuullisuushaaveilua, vaan parhaimmillaan tiukkaa strategia- ja riskienhallintatyöskentelyä.
Sidosryhmät mukana prosessissa
Sidosryhmien osallistaminen on keskeinen osa kaksoisolennaisuusanalyysin toteuttamista. Kaksoisolennaisuusanalyysissamme käyttämämme sidosryhmien osallistamisen työkalu Innoduel tuottaa lisäarvoa niin liiketoimintajohdolle, markkinointiviestinnälle kuin kestävyysraportointiin. Tavanomaiseen kyselyyn verrattuna Innoduel hyödyntää parivertailumetodia, jossa vastaajat vertaavat kahta vaihtoehtoa keskenään. Parivertailun on todettu olevan erityisen hyödyllinen menetelmä kestävyysvaikutusten priorisoinnissa, koska se tuottaa analysoitavaa dataa, joka on tarkempaa ja informatiivisempaa kuin tavanomaisesta kyselystä saatu data vähentäen vastaajan kognitiivista kuormitusta ja parantaen vastausten johdonmukaisuutta.
Prosessi nostaa esiin ulkoisten ja sisäisten sidosryhmien näkemykset ja tuottaa strategiseen päätöksentekoon helppolukuista olennaisuuteen ja priorisointiin perustuvaa tietoa. Sidosryhmien osallistaminen ei ainoastaan auta kohdentamaan vastuullisuustyötä oikeisiin asioihin, vaan myös laajentaa perspektiiviä vaikutusten tunnistamisessa.
Kaksoisolennaisuusanalyysi kestävyysraportoinnin keskiössä
Yrityksiin kohdistuvat kasvavat vaatimukset, erityisesti kestävyysraportointidirektiivin myötä, edellyttävät yrityksiltä tarkempaa ja läpinäkyvämpää raportointia kuin koskaan aikaisemmin. Kaksoisolennaisuusanalyysi toimii perustana kestävälle liiketoimintastrategialle, joka ei ainoastaan täytä raportointivelvoitteita, vaan myös tukee yrityksen liiketoiminnallista menestystä pitkässä juoksussa. Analyysi on kriittinen työkalu kaikille yrityksille, jotka haluavat menestyä kestävyysvaatimusten kiristyessä, riippumatta siitä koskevatko CSRD-velvoitteet sitä. Lopputuloksena syntyy selkeä ja läpinäkyvä prosessi, joka tukee yrityksen kestävää kasvua ja auttaa täyttämään raportointivaatimukset sekä luo pohjan vaikuttavalle vastuullisuustyölle.
Jos olet kiinnostunut viemään yrityksesi kestävyystekemisen uudelle tasolle ja varmistamaan kilpailukyvyn myös pitkällä aikavälillä, kannattaa käyttää hetki sen varmistamiseen, että kestävyystyö pohjautuu laadukkaalle kaksoisolennaisuusanalyysille. Kyse ei ole vain raportointivelvoitteesta, vaan strategisesta investoinnista tulevaisuuteen.